Vidék vagy város?
2014. október 16. írta: Gyökösi Attila

Vidék vagy város?

Az előző posztom a vidéki életről meglehetősen olvasott lett, és elég szép mennyiségű kommentet is vonzott. Előjött a kommentekben a szokásos vidék – város ellentét, pedig a poszt szándékom szerint pont nem erről szólt volna. Hát itt van egy kis kiegészítés a tegnapiakhoz:

Mint írtam, jómagam is Pestről költöztem vidékországba, és persze ma is sokat vagyok a városban. Szeretem a várost az összes hátrányával együtt, a bulinegyedeket, a nyüzsgést, az épületeket az utcákat, szóval mindent amitől város a város. (Még a BKV-t is szeretem, jó pár hónapja aktív használója lettem, és a mai napig meglep, hogy működik, gyors, és szerintem a kosszal és az utazóközönséggel sincs baj.) Sokat sétálok a belvárosban, közben rengeteget fényképezek, és igyekszem mindent megnézni, amiről a városban blog épp ír. A külvárosi villanegyedek, a lepusztuló félben lévő régi vasúti- és gyárépületek épp olyan fantasztikusak tudnak lenni, mint a közraktáraknál épült új csupa üveg irodaépületek.

otthon2.jpg

A város él, vibrál és lüktet. (Ráadásul van benne mindenféle gyorsétterem és street food is.) Ez a vibrálás és lüktetés persze néha valóban lehet sok, de enélkül szerintem nagyon üres lenne az élet.

otthon3.jpg

És szeretem a vidéket is, a fákat, bokrokat, jószágokat. Az úton átbandukoló őzeket, a verandán lapuló nyestet, a pincében telelő denevéreket, sőt, a megszámlálhatatlan apró rágcsálót is, amelyekből folyton hoznak ajándékba a küszöbre a macskák. Városiként még mindig rácsodálkozok egy-egy brutális méretű kombájnra, és még mindig érdekes érzés kilométerekre ellátni a lenyugvó nap által narancsvörösre festett látóhatár széléig. Bírom a kert mellett legelő birkanyájat, és egyáltalán nem bosszant hogy a birkák fej nélküli végéből folyamatosan potyog a birkabogyó. Sokszor megyek el egy távcsővel meg egy pulival csak úgy bóklászni a környékre, és bár már azért elég jól ismerem a környéket, de még mindig szoktam új dolgokba botlani, fura kis szurdokokra, helyi dzsungellé bokrosodott patakmedrekre, villámvágta 100 éves odvas fákra. És persze tényleg pihentető látvány mondjuk egy gabonatábla hullámzását figyelni.

otthon1.jpg

A vidék számomra a nyugalom. Bár itt is minden tele van élettel, de ez másféle élet és másféle nyüzsgés mint a városi. És ez így van jól. Néha egyébként ez a nyugalom is lehet túl sok, ilyenkor kell elmenni sörözni a Gozsdu udvar környékére...

otthon4.jpg

Ezt a kilátást is meg lehet ám szokni...

Arra utaltam, és ezt tartom is, hogy ha mégis váltásra szánjuk el magunk, vegyük a fáradtságot az összes körülmény végiggondolására. Orvos, hivatal, fűtés, üzletek, közlekedés, munka, biztonság... és még millió dolog lehet ami nagyon más lesz, mint amit megszoktunk. Jobb előre átgondolni, én azt javaslom. És ha ezután is mehetnékünk van, akkor már csak annyi dolgunk van, hogy tudjuk, mi vagyunk az odatelepülők, tehát nekünk kell alkalmazkodni az ottani szokásokhoz. Amiket amúgy szintén nem árt előre kiismerni...

És ha ez is sikerül, akkor pár év alatt akár igazi vidékiek vagy épp városiak lehetünk.

Az egész város-vidék purpárlénak a lényege alighanem a nyitottság, vagy annak hiánya. Nyitottnak kell lenni a körülöttünk lévő csodákra, és elfogadni a dolgokat olyannak amilyenek. Persze lehet hogy vannak olyan olvasók, akik a két életmód, vagyis a városi és a vidéki közül valamelyiket teljesen idegennek érzik maguktól, de azt gondolom, és ezt írtam is a posztban, hogy ha valaki az egyik helyen csak a negatívumokat veszi észre, az aligha lesz boldog a költözés után sem... Ezekben az esetekben belül kell rendet rakjon magában az ember, ez sem könnyű, de mindenképp egyszerűbb, mint költözni.

A (belső-) rendrakáshoz egyébként épp találtam egy alkalmatos zenét is. CéAnne vadonatúj felvétele, és még a szövege is passzolhat az írottakhoz. Füleljétek meg:

Béke!

(Az összevissza képanyagot a korábbi facebook megosztásaimból kapkodtam össze. Mind saját.) 

A bejegyzés trackback címe:

https://halakjelleme.blog.hu/api/trackback/id/tr506798607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hock 2014.10.17. 14:37:29

Nagyon jó a poszt és teljesen egyetértek a mondanivalóval. Vidéken nőttem fel, jelenleg Bp-n élek. És imádom/imádtam mindkettőt. Szeretek vidékre menni, de a napi ingázást még nem akartam bevállalni (talán 1-2 gyerkőcért, mármint hogy ők tiszta vidéki levegőn nevelkedjenek, bevállalom majd). Nyitottság, és előítélet mentesnek kell lenni. Az ilyen témákban a szűklátókörűséget utálom a legjobban. Tessék sokat utazni itthon is és külföldön is és majd rájövünk, hogy milyen jó hely is az, ahol élünk, ha pedig az ellenkezője igazolódik, akkor tudjuk hogy mit kell tennünk :)

béla a görög (törölt) 2014.10.17. 19:21:00

Nincs ezzel baj, igazad van.
Talán az előző posztod nem volt a 'legszerencsésebb' hangvételű.
Egyébként egy ilyen látványtól az ablakban én sokkot kapnék. Szegény agrármérnök apánkkal bicikliztünk kinn a határban és apám áradozott hogy hát nem gyönyörű. Én meg visszakérdeztem, hogy a 'Mi?' Nincs itt semmi. :)) Mindenki mást vesz észre.
Nekem kell egy domb vagy hegy és rajta erdő látványa. Erdőbe meg a gyűjtögetés. Hozzám az tartozik. Ha már vidék.
Igy aztán én maradtam városi patkány apám meg vidéki paraszt. (egymás között is)
2 hetente lemegyek hozzá hétvégén 1 nap. Annyi elég a vidéki életből. Elmegyek biciklizni az erdőbe, apámnak meg meghagyom a határt. :)
Aztán majd ha már nem lesz érdekes a város és nem kell rohangálni elmegyek én is vidékre ahol van hegy. meg erdő. De addig még sokat kell rohangálnom sajnos. Aktív emberként nem vállalnám fel a vidéki életet.
4-5 évvel ezelőtt még kalkuláltam egy esetleges kétlakiság költségeit. (Tisztán vidékiben akkor sem gondolkodtam.) Ma már dobtam a tervet.

Krisz11 2014.10.17. 20:31:01

Lehúztam 4,5 évet Pesten. A levegő miatt ami elvesz átlag 5 évet az emberek életéből nem volt jó ott. A mindennapi közérzetem is sokkal jobb vidéken, Az embereket is frissebbnek, élettel telibbnek látom erre.
Ha jó lenne a levegő, akkor királyság lenne. De amúgy még fa is alig van.
Talán ha teljesen elterjednek az elektromos autók, és szigorúbb szennyezés kibocsátási szabályok aláveszik a gyárakat egyszer élhető lesz.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.10.17. 20:57:01

@béla a görög: :) Tegnap csak az indexes beharangozó mondat miatt (az a bizonyos picsogós...) kaptátok fel a vizet. Amit ugye nem én írtam, és blogban sem az a felütés köszönt vissza, ezt a legtöbben észre is vették. Aztán hogy melyik a jobb megoldás, (mármint a provokáló és a szelíd felvezetés közül) az látható, az előző posztot uszkve 10X annyian olvasták mint ezt. A tisztelt olvasóközönség harcosokból áll, nem a megértés papjaiból. :D
süti beállítások módosítása