Profi fotózás egyszerűen?
2014. augusztus 30. írta: Gyökösi Attila

Profi fotózás egyszerűen?

A poszt címe eredetileg az Instant Get kifejezés lett volna, végül mégis ezt az egyértelműbb fotós címet kapta. Bár a kifejezést inkább az azonnal megszerzendő tárgyakra alkalmazzák, de úgy gondolom, az azonnal megszerezni és használni kívánt tudásra is épp így vonatkozhat. Hiszen nem csak egy jóképű fotómasinába lehet beleszeretni, hanem mondjuk egy elkészült fotóba is, amely nyomán azonnal mi is legalább ugyanolyan képet szeretnénk lőni... 

photoblog1.jpg

 

Egy barátommal beszéltem a facebookon a minap. Egy sétányt ábrázoló képet küldött át, és azt írta mellé, hogy neki bezzeg sosem sikerül ilyen minőségű és élességű képeket kreálnia. A barátomról tudni kell, hogy meglehetősen érdeklődik a technika iránt, és az anyagi lehetőségei is megengedik, hogy viszonylag naprakész arzenállal rendelkezzen mindenféle számítástechnikai eszközből, amelyeket persze a munkájához is használ. Normális fényképezőgépe ugyanakkor egyelőre nincs, mostanában gondolkozik valamilyen gép vásárlásán. És persze dolgozik látástól-mikulásig, van egy csomó gyereke, és épp építkezik is, szóval ideje nemigen van. 

best-morning-photography-1.jpg

A lényeg, hogy válaszképpen küldtem neki egy linket valamelyik fotósblog mélységélességgel foglalkozó írására. Amit megköszönt, de némi oda-vissza üzenet után kiderült, hogy azért van gondja a gyors mozgás megörökítésével, vagy épp az ellenfényben való fényképezéssel is. Vagyis pont azokkal a dolgokkal, amelyek nem az alapszintű fotózáshoz tartoznak, és amelyek elsajátításához bizony szükség van némi elmélyedésre a fényképezés elméletében.

Ki is fejtettem ezt neki, mire azt mondta, hogy jó-jó, de igazából erre - mármint a tanulásra, hosszú elméleti értekezések olvasására - nincs ideje, és ha témát keresek a blogra, igazán írhatnék mondjuk erről pár posztot, amolyan 'csináljunk jó képeket könnyen-gyorsan' stílusban. Erre az volt a válaszom, hogy van épp elég profi fotós fórum meg blog. Igaz, ezek néha hosszabb lélegzetű értekezések, de én egyszerűen nem gondolom, hogy az igényes fotózás esetében meg lehet spórolni az alaposabb elmélyedést a témában. Olyan ez, mint a hangszeres játék tanulása. Tisztában kell lenni minden alapfogalommal, át kell látni az összefüggéseket, és gyakorolni kell rengeteget. Aki ezt az időt nem tudja rászánni, az vegyen egy okos automata gépet, majd az gondolkozik helyette. Nyilván nem fog díjnyertes fotókat készíteni (bár egy adag szerencsével még az is összejöhet), de a mai automatikák azért már tényleg okosak, igazából rossz képet sem igen hagynak lőni. A jó képhez persze még jó kompozíció is kell, ez pedig feltételez bizonyos 'fotós' látásmódot. Ez vagy megvan valakinél, vagy nincs, bár bizonyos fokig ez is fejleszthető. (Jómagam inkább ebben vagyok erős, mintsem abban, - mint mondjuk apám volt - hogy szemre, pontosan megmondjam, az adott fényviszonyhoz és témához milyen blende és zársebesség való. Persze ő még analóg fényképezést művelt, akkoriban muszáj volt ilyen képességet kifejleszteni. 24/36 kocka nem valami sok...) 

photoblog3.jpg 

Szóval azt gondolom, bár manapság nem divat túlságosan elmélyedni az adott témában, ráadásul az egyre fejlődő technológia a tudás esetleges hézagait egyre ügyesebben tölti ki, azért van szerencsére pár olyan terület, ahol - ha igazi eredményt szeretnénk elérni - bizony tanulnunk kell. Ilyen mondjuk a fényképezés is. És ez jó. 

Az egészről egyébként eszembe jut Benjamin Hoff egyik Tao magyarázó könyvecskéjében olvasható gondolat, amely valahogy így szól:

"Régen egy kungfu mester egész életében tanulta a kungfut. Mire eljutott arra a szintre, hogy puszta kézzel végezni tudott bármelyik ellenségével, addigra megfelelően bölcs volt ahhoz, hogy ezt a képességét ne használja. A mai kor ezzel szemben arról szól, hogy bemegyünk a boltba, megvesszük a 'Szombat Esti Special' -nak csúfolt olcsó pisztolyt, és bárkit lepuffanthatunk vele gondolkodás nélkül..." 

Az élet számtalan területén megvehetjük készen a tudást, a képességeket. És bár a fényképezés témakörében ennek nincs akkora jelentősége, de tudnivaló, hogy ezzel rögtön az összes felelősséget is lerázzuk magunkról, hiszen igazából nem a miénk a tudás, mi csak használjuk. A felelősség azé, aki kitalálta a terméket, nem? Hát nem. De ez már egy másik poszt témája lesz talán...

child soldier.jpg

 

Ennyi a mai töprengeni való. És ha kitöprengtük magunk, nézzük át a mélységélesség, a zársebesség és mondjuk a kompozíció fejezetét valamelyik szakkönyvben. Mára ez elég lesz, holnap jöhet a következő fejezet.  

Ui: A képek a National Geographic-től származnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://halakjelleme.blog.hu/api/trackback/id/tr106649831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2014.08.30. 21:58:53

Teljesen igazad van: a fényképezés egy szakma, amit meg kel tanulni. Ráadásul művészet is egyben , ezért kell érzék is hozzá. A gyakorlat a fontos, sokat kell fotózni az elméleti alapok megtanulása mellett. Ekkor lesz sikerélmény is. A mai fényképezőgépek tényleg sokat tudnak, csak egyet nem: a fotós helyett elkészíteni a fotót.

Kopi3.14 2014.08.31. 00:38:30

Szerintem a kérdés kicsit összetettebb: először azt kell tisztázni, milyen fotó készítéséről beszélünk- dokumentálni valamit, minél inkább visszaadva a valóság adott pillanatát, valami világot akarunk teremteni a képpel, ami addig csak a mi fejünkben létezik, vagy inspirálni akarunk másokat a képpel világok kreálására. Ez után következik, milyen eszközzel állunk neki- ami a tanulási görbe ívét is behatárolja- egy egyszer használatos, eldobós géppel, amin van egyetlen gomb például sosem fogjuk megérteni a rekeszállítás mélységélesség, stb.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.31. 00:51:13

A pusztán technikai dolgok megtanulása nem nagy dolog, igazából józan paraszti ésszel beláthatók. Zársebesség, rekesz, mélységélesség, ellenfény, vakuzás, mozgó tárgy - ezek mind egyszerű dolgok. Bár volt már, hogy megmosolyogtak, sőt szóvá is tették, miért vakuzok tűző napsütésben... :)

Amihez kell a gyakorlat, az a jó kompromisszum meghozása olyankor, amikor nincs minden együtt.

Ahogyan pedig már a művészethez közelítünk, a technika másodlagossá válik, sőt gyakran épp a technika elégtelensége is lehet művészi eszköz.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.31. 07:18:57

A fényképezés demokratizálódott, ez nagyon jó dolog. Ma már nem az van, hogy egy felsőbbrendű kaszt fényképez.

Persze ennek a mellékterméke az, hogy a nagy többség az alapokhoz sem ért, de nem számít, a mai automata gépek megbirkóznak a helyzetek 90 %-ával.

Aki pedig többet akar, az úgyis olvasgatni kezd.

2014.08.31. 07:39:44

@maxval a bircaman: Az automata gépek nem adják a helyzet 90 %-át. A posztban van egy lényeges rész, amivel nagyon egyetértek:
"A jó képhez persze még jó kompozíció is kell, ez pedig feltételez bizonyos 'fotós' látásmódot. Ez vagy megvan valakinél, vagy nincs, bár bizonyos fokig ez is fejleszthető. (Jómagam inkább ebben vagyok erős, mintsem abban, - mint mondjuk apám volt - hogy szemre, pontosan megmondjam, az adott fényviszonyhoz és témához milyen blende és zársebesség való. Persze ő még analóg fényképezést művelt, akkoriban muszáj volt ilyen képességet kifejleszteni. 24/36 kocka nem valami sok...) "

Az aranymetszés ismerete, a felületek minősége, sötét, világos foltok arányai, a képkivágás, a vizuális kommunikáció, ezen fogalmak működését nem lehet modellezni automata gépekkel. Aki ezeket nem érti, az a vizuális nyelvet sem érti, jó képet véletlenül csinál. Ez a különbség a profi és az amatőr között. A felsőbbrendű kaszt léte nem egy öncélú dolog, és nem hiszem hogy jogos így nevezni egy szakma képviselőit. Jó minőségű bútorasztalos szerszámokat is vásárolhat bárki, készíthet otthon bútorokat, viszont valószínű, inkább olyan embertől rendelnek bútort aki megtanulta a bútorkészítést és profin alkalmazza a módszereket. Fotót is azoktól vásárolnak többnyire aki megtanulta hogyan lehet fotót lőni. Ettől nem hiszem hogy valaki felsőbbrendű lenne. Ennyi erővel a cukrász szakmát is lehetne demokratizálni, csak hogy mindenki lehessen tortapék.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.31. 07:43:29

@dr kotász:

Semmi gond ezzel. S a cukrászat is demokratizálva van, hiszen nagyon sok ember süt otthon.

2014.08.31. 07:55:11

@maxval a bircaman: A felsőbbrendű kaszt célzásban van annyi igazság, hogy a művészethez való "értést" kisajátítják intézmények. Művészeti egyetemet vagy főiskolát kell végezni minimum, majd tagjává válni valami elismert csoportnak, és így lehet díjakhoz jutni, kiállításokon részt venni. Szimpatikusabb a korábbi szemlélet, amikor az alkotó ember, festő vagy szobrász, egyszerre volt kézműves és művész.

$pi$ 2014.08.31. 08:41:26

@maxval a bircaman: "Persze ennek a mellékterméke az, hogy a nagy többség az alapokhoz sem ért, de nem számít, a mai automata gépek megbirkóznak a helyzetek 90 %-ával."

Közismert városi legenda, nagyon nem igaz. A régi, "nem automata" gépek beállítások nélkül 90%-ban olyan képeket csináltak, amin nem lehetett látni semmit. A mostani automata gépek beállítások nélkül olyan képeket csinálnak, amin látszik valami. Ez azonban nem jelenti azt, hogy "megbírkóztak" a helyzettel, ez csak azt jelenti, hogy készült egy kép, amit jobb lett volna nem elkészíteni.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.31. 08:44:27

@$pi$:

Hát nem éppen. A feleségem pl. csak automata képeket csinál, s a negyedük kifejezetten jó.

$pi$ 2014.08.31. 09:24:03

@maxval a bircaman: "Hát nem éppen. A feleségem pl. csak automata képeket csinál, s a negyedük kifejezetten jó. "

Ez csak azt jelenti, hogy alacsonyra teszed a mércét. Egyetlen profi fotós sem olyan jó, hogy a képei negyede kifejezetten jó lenne.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.31. 09:30:28

@$pi$:

Szintkérdés ez. A jó egy dolog a profi meg más dolog.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.31. 10:16:28

Az automata gépek csak a technikai rutinfeladatokat veszik le a fotós válláról. Még azokat sem mindig, mert pl. gyenge fényviszonyok között nem mindegy, hogy a blendét, a záridőt vagy az érzékenységet növelem meg. Ennek eldöntéséhez már kell a technikai tudás, no meg az, hogy mit is akarok a fotóval mutatni. És nem biztos, hogy az automata gép helyesen dönt.

@$pi$:

"A mostani automata gépek beállítások nélkül olyan képeket csinálnak, amin látszik valami. Ez azonban nem jelenti azt, hogy "megbírkóztak" a helyzettel, ez csak azt jelenti, hogy készült egy kép, amit jobb lett volna nem elkészíteni."

Ez azért így nem igaz. Ha nyaralásról készült emlékképekről van szó, abszolút megfelel az automata gépek produktuma. Egy dolog a fotóművészet és egy másik dolog az, hogy az átlagember is tudhat - az automata gépeknek köszönhetően - technikailag elfogadható képeket készíteni.

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2014.08.31. 10:58:10

@maxval a bircaman:

"A fényképezés demokratizálódott, ez nagyon jó dolog. Ma már nem az van, hogy egy felsőbbrendű kaszt fényképez."

Így van, úgy jártak mint az újságírók az internettel, meg a blogokkal.Ezt persze nehezen emésztik meg, főleg anyagi okok miatt. Egyébként is felhígult a fotós szakma (is).

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2014.08.31. 11:02:20

@$pi$: El kellene fogadni, hogy a fotóművészetnek nincs olyan szerepe mint anno.

2014.08.31. 11:21:00

@maxval a bircaman: Semmi gond ezzel. S a cukrászat is demokratizálva van, hiszen nagyon sok ember süt otthon. "

Persze. És az írás is. Nagyon sok gyerek ír a nyári szünetről naplót. Tehát elmondhatjuk, hogy milliónyi Jókai él a földön. Vannak kifestők is, tehát itt is igaz, hogy Csontváryk tömegei élnek hazánkban!
Hogyan lehetsz ennyire buta?

2014.08.31. 11:38:40

@Mojzes Pál: Anno milyen szerepe volt a fotóművészetnek és ez miben változott, miben vesztett szerepet?

eßemfaßom még áll 2014.08.31. 11:43:27

@maxval a bircaman: "a mai automata gépek megbirkóznak a helyzetek 90 %-ával."

multkor voltunk a rokonnál megmutatni az uj családtagot, elövette a nemrég vett zsebnikont hogy majd jól csinál képeket ahogy a kölykök játszanak meg minden. Szerintem eléggé hétköznapi szitu, lakásban gyerekek apu meg le akarja őket kattintani. Pontosan 0db értékelhető/elfogadható kép készült az elkattintott kb 50ből.

$pi$ 2014.08.31. 11:58:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "hogy az átlagember is tudhat - az automata gépeknek köszönhetően - technikailag elfogadható képeket készíteni"

Igen, amennyiben a "technikailag elfogadható" szintet úgy definiáljuk, hogy abba az átlagember által készített automata fotók beleférjenek. Egy kicsit homályos, egy kicsit alulexponált, egy kicsit rossz a képkivágás, egy kicsit be is mozdult és egy kicsit rossz a fehéregyensúly.

Viszont az átlagember feleségét fel lehet ismerni a kép szélén.

Erről beszéltem. Csak erre ne mondjuk azt, hogy az automata fényképezőgép "megbírkózott a helyzettel", mert az automata fényképezőgép nem tudja, hogy merre kellett volna fordítani a keresőt, hogy mire kellett volna állítani az élességet, hogy a hó miatt vagy két rekeszt túl kellett volna exponálni, meg ilyenek.

@maxval a bircaman: "A jó egy dolog a profi meg más dolog. "

Azért a kettőnek van némi köze egymáshoz nem? Ha a feleséged "jó" képeket csinál automata üzemmódban, akkor azok jók arra, hogy egy utazási iroda kitegye a weblapjára? Hogy egy újságban megjelenjen illuszttrációnak?

Szerintem próbálj meg egyszer pár "jól sikerült" fotót feltölteni egy stock-fotó site-ra, oda nem kell művészet, elég csak a "technikailag jó" szint. Pár napon belül fogsz kapni egy levelet, amiben leírják, hogy mi volt jó és mi nem, még pár szóbal azt is utánaírják, hogy milyen technikai hibák vannak a fotón. Fogadni mernék, hogy első körben 10 képből 10-et visszadobnak és ennek elsősorban az automata beállítások lesznek az okai.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.31. 12:07:35

@eßemfaßom még áll:

Pont a belső képekre nem szokott jó lenni az automata.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.31. 12:08:55

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Nem értem, hogy amit írsz mennyiben cáfol engem.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.31. 12:22:28

@$pi$:

"Igen, amennyiben a "technikailag elfogadható" szintet úgy definiáljuk, hogy abba az átlagember által készített automata fotók beleférjenek."

Na igen, az elfogadható szintet azért ne az überprofik definálják, mert akkor jópár valódi művészfotó sem fog beleférni. Pl. az erős szemcsézettség meddig technikai hiba és mettől művészi eszköz? :)

Értem persze, és könnyen megállapítható egy képről, hogy pl. a rossz fehéregyensúly vagy a kompenzálatlan ellenfény a mondanivalót támasztja alá vagy tényleg csak technikai hiba, de szigorúan technikai szempontból a művészi képen is hiba: csak éppen azon a technikai hiba művészi eszközként funkcionál.

Mivel azonban itt - ha jól sejtem - nem überprofik beszélgetnek, talán lehet tenni ennyi engedményt.

"hogy a hó miatt vagy két rekeszt túl kellett volna exponálni,"

A megfelelő programot kiválasztva ez jórészt megoldódik. De nem tudom biztosan, mert nem szoktam programmódban fotózni. Én valószínűleg inkább vakuval derítenék (ahol olyan a motívum), és akkor nem égne be annyira a hó.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.31. 12:24:49

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Tudod, a demokratizálódás itt azt jelenti, hogy az amatőr és a profi művész között sokkal népesebb a sáv, mint volt korábban.

"Hogyan lehetsz ennyire buta?"

És te?

2014.08.31. 12:27:53

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez így egészen pontos megfogalmazás.

$pi$ 2014.08.31. 12:28:45

Itt egy klasszikus példa:

www.howtostartphotography.com/wp-content/uploads/2014/05/auto-vs-manual-lightin.jpg

A bal oldali felvételt sokan az "elég jó" kategóriába sorolják, főleg azok, akik egész életüklket automata módban fényképezik. Aztán ha melléteszünk egy képet ami valóban "lég jó technikailag", akkor mindenkinek leesik az álla, hogy "jé, ilyet is lehet ezzel a kamerával"?

eßemfaßom még áll 2014.08.31. 12:57:42

@maxval a bircaman: Meg a külsőkre se amikor épp nem a tökéletesen bevilágított napfényes tájképet készítjük hanem reggel van estefelé van, este van, éjjel van, szembe süt a nap, tél van, mozgás van, gyors mozgás van. Szóval azért a 90%-tól eléggé messze van az amikor az automata garantáltan nem szarja össze magát.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.08.31. 13:07:54

@$pi$:

Már ne is haragudj, de elég vaknak kell lenni ahhoz, hogy a baloldali képet "elég jónak" nevezzük. De ha jobban megnézed őket, akkor rájössz, hogy a két kép között nem az automa vs. manuális beállítás a különbség.

Az baloldali kép vakuval készült, látható a jobbra vetülő árnyékon. Egyszerűen gyenge volt a vaku a megfelelő szintű megvilágításhoz, ezért alulexponált, s egyben kontraszthiányos lett a kép. Persze a vaku kizárólagossága miatt semmiképpen nem lehetett volna jó.

A jobboldali képnél arra figyelj, hogy az ablakon át látható külvilág nem világosabb, mint az ablak és az ajtó közötti falrész, vagy mint a menyasszonyi ruha,. Vagyis itt erős mesterséges megvilágítás volt. Műfénnyel, mert a külvilág kékes színű. Vakut nem használtak, mert nincs éles árnyék, na meg látható, hogy műfénnyel történt a megvilágítás.

Tehát a két kép közötti különbség nem az automata vs. manuális beállítások, hanem a vakus és a kb. normális szintű szórt fényű megvilágítás közötti különbséget demonstrálja. Az előbbi célra felhasználni durva manipuláció.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.31. 15:08:13

@eßemfaßom még áll:

Ezek régi képeim, abból az időszakból, amikor csak automata beállításokat használtam: www.flickr.com/photos/bircamax/sets/72157631894303274/

Ezek meg abból az időszakból, amikor már megtanultam az alapokat, s már sosem használtam automata beállításokat: www.flickr.com/photos/bircamax/sets/72157634388606384/

Igen, az alapok megtanulásával könnyebb fényképezni, ez tény.

eßemfaßom még áll 2014.08.31. 19:06:24

@maxval a bircaman: köszi, tökéletes galéria példának, hogy mi mindent nem képes jól megoldani az automatika.

Nádasdyfesztivál 2014.09.04. 23:28:14

@Mojzes Pál: szerintem éppenhogy felértékelődött a fotóművészet szerepe a fényképezés elterjedésével
süti beállítások módosítása