Itt lenne a Macbook kora?
2014. augusztus 19. írta: Gyökösi Attila

Itt lenne a Macbook kora?

Jómagam mindig is Windows-os gépeket használtam. Mind asztali, mind hordozható gépek esetén csak ilyenekkel kerültem kapcsolatba. A jelenleg használt Toshiba laptopom még 2008-ban lett beszerezve, eredetileg Vista operációs rendszerrel. Azóta történt egy s más, és mostanra eljutottam oda, hogy a masina gyakorlatilag teljesen használhatatlanná vált.

Macbook-pro.jpg

Ennek kapcsán gondoltam végig, hogy is néz ki egy átlagos Windows-t futtató laptop életciklusa:

  • Új korában persze nagy az öröm. Nincs vele semmi gond. Minden működik, gyors, szép. Tudunk váltogatni az ablakok között, akár több dolgot is csinálhatunk párhuzamosan. Bekapcsoláskor hamar harckész lesz, és a kikapcsolás is simán megy.
  • Aztán, úgy egy év múlva észrevesszük, hogy azért már nem minden megy olyan flottul. Picit lassul, néha csak nyűgösen csinál meg feladatokat. Kicsit tovább tart már a bootolás is. Ekkor kezdünk el jobban odafigyelni a biztonságra, elkezdjük takarítani a merevlemezt, töredezettség-mentesítünk, sőt, törlünk is egy csomó dolgot a HDD-ről. Elkezdünk letöltögetni takarító programokat, minden kis beszorult fájltöredéket kipucoltatunk. Ez segít is valamennyit, de igazából nem sokat, a hatás inkább lélektani.
  • Újabb fél-egy év alatt eljutunk oda, hogy a helyzet már tarthatatlan, muszáj újratelepíteni a rendszert. Meg is tesszük. Először az eredeti op. rendszerre, mert az egyszerű. A tapasztalatom szerint ezután a gép ugyan jobb lesz, de sosem éri el az eredeti gyári sebességet. Hogy miért, azt nem tudom, de elég sok laptopom volt már, ez általános tapasztalat volt velük.
  • A következő operációs rendszer frissítésig már kevesebb idő telik el. Ekkorra már szét is szedjük a gépet, kipucoljuk, átnézzük (vagy átnézetjük). Majd felrakunk egy új operációs rendszert, mert mindenki azt mondja, hogy az sokkal jobb és gyorsabb…
  • Csodát persze nem hoz ez sem, a kezdeti rácsodálkozás az új kezelőfelületre, az új funkciókra hamar elmúlik, és előbb utóbb rájövünk, hogy igazából ugyanott vagyunk, mint korábban. Kapunk egy csomó javaslatot barátoktól, ismerősöktől, hogy növeljük a memória méretét, váltsunk SSD-re, satöbbi-satöbbi. Igen ám, de persze itt már egy 3-5 éves gépről beszélünk, és folyamatosan ott motoszkál bennünk, érdemes-e még több tízezer pénzt invesztálni a fejlesztésébe. (Arról nem beszélve, hogy ez a gép, ebben a konfigurációban az elején tudott jól működni. Akkor most miért kell fejleszteni?)
  • Kínlódunk hát tovább. Aztán egyszer csak ráébredünk, hogy többet ülünk a gép előtt várva, hogy csinálja amit szeretnénk, mint amit valójában munkával töltünk.

És ilyenkor érkezik el a csere időpontja. Igen ám, de mire cseréljünk? Én mostanában már csak írok a gépen, a posztokat, meg a céges cikkeimet írom először word-ben, majd az admin felületeken. Ezen kívül képeket szerkesztek/méretezek, javarészt szintén a posztokhoz. És persze netezek, sokat. Játszani viszont sosem játszom, hiszen a nagy gépigényű játékokról a laptopom ugye még az első év végén leszoktatott…

És itt a kapcsolódás, a címbéli kérdéshez. Egy minőségi gyártótól való, de belépő kategóriás, Windows-t futtató új laptop áráért lehet kapni egy 4-5 éves Macbook, vagy némi szerencsével akár Macbook Pro gépet. És egyre több helyről hallom, hogy ha munkára kell, és azt akarom, hogy kinyitva a gépet rögtön tudjak dolgozni, mindig és mindenhol, akkor ez a Mac lesz a jó választás. Sosem fog belassulni, sosem kell frissítésekkel bajlódnom többé. És való igaz, a környezetemben nem ritkák a jól működő 6-8 éves Mac gépek sem. Ez alatt ugye a fentiek alapján minimum két Windows laptop elfogy, ráadásul a mondjuk 8 évből talán 2-3 olyan lesz, ahol elégedettek vagyunk.

Ugyanakkor viszont ott a beidegződés, hogy mégiscsak használt motyót veszünk. És ugye a korábbi tapasztalatunk - a fentiek alapján - a használt gépekkel nem túl jó. Nehéz a váltás, nem csak anyagilag, de fejben is. 

Szóval, ez van most. Meglátjuk mi lesz a dolog vége. Mindenesetre, ha van hozzáfűzni valótok, tegyétek meg, hátha tanulok belőle…

A bejegyzés trackback címe:

https://halakjelleme.blog.hu/api/trackback/id/tr66616657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.08.19. 11:27:35

Jöhetnek a hozzászólások. Igazából, nyilván az is benne van a dologban, hogy én, mint megrögzött windows használó, az Apple termékeket nyilván sznobnak tartom. De azért persze érdekelnek is... :)

adamr11 2014.08.19. 12:57:30

Ugyanezen mentem át én is, és nem bántam meg, hogy egy 2009-es 15"os macbook pro-t vettem kevesebb mint 170ezerért. Ennyi pénzért nem lehet kapni fémházas gépet, és hihetetlenül jól össze van rakva. Nekem az akksival, pontosabban a töltővel voltak gondjaim. Az akksi már kiöregedett, ez természetes, vettem egy utángyártottat ebay-ről, töltőből is kellett új, csak amit vettem az egyik boltban, az nem volt tökéletes, zajos volt (értsd: a fejhallgató kimenet zúgott, ha be volt dugva, de ez nem a gép hibája). Tökéletesen működik, és tényleg hibátlan a munkára. Hetekig ki se szoktam kapcsolni, csak lehajtom a fedelét, sleep-el, utána pedig 2mp míg feláll a rendszer. Szóval szerintem vágj bele nyugodtan. Ilyen minőségű gépet nem kapsz olcsóbban.

joebalna · http://pagi.blog.hu 2014.08.19. 13:12:17

Előre szólok, hogy Windows irányban vagyok elfogult, szóval ezt vedd figyelembe! :-)
Nekem eddig kétféleképpen sikerült gyorsítani meglévő gépet:
- memóriát tettem bele (ha volt elég hely hozzá)
- újratelepítettem frissebb op. rendszerrel (Service Pack után, vagy upgrade)

Most van egy asztali gépem + egy notebook-om + egy tabletem + egy okos (Windows-os) telefonom - a tablet és a notebook helyett vennék EGY eszközt, mert ott vannak átfedések.
Szerencsére vannak már elérhető árú termékek is, ami táblagépként is funkcionálhat, de könnyen notebook-ká alakítható (egy mozdulat!). SSD-vel is lehet venni, ha már emlegetted... :-)
8.1-es Windows-zal szerintem tökéletes választás lehet.

És most vessetek a mókusok elé! :-)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.08.19. 13:15:35

@adamr11: Köszönöm, erre hajlok én is, bár... :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.08.19. 13:20:21

@joebalna: Hát miután mostanában sokat járok busszal, én is szemeztem a 2in1 masinákkal. (Asus/Lenovo/Toshiba/Sony) Nyilván remekül lehetne rajta olvasni utazás közben. Ráadásul jó volna, ha 13 collnál nem volna nagyobb, hogy beleférjen a mostani fotóstáskámba, amelyiknek van direkt erre rekesze, csak a mostani 15" Toshiba már nem fér oda be. De a 13"-os Macbook is beférne, szóval ez nem szempont.

TheRminator 2014.08.19. 13:32:50

Érdekes, nekem egy Sony Vaio van, 2008-as. Windows 8 fut rajta, azóta, hogy megjelent, 9e Ft-ért vettem rá hivatalosan. Akkor 2012 októberében feltelepítettem, és azóta használom. Nem lassul be, nem akad ki. A frissítésekkel soha nem kell bajlódnom, a háttérben intéz mindent, a beállításoknak megfelelően szépen letölti, majd lefrissíti magát. Még kikapcsolt állapotból is max 8 mp alatt betölt, ha meg csak lehajtom a fedelét, akkor sleepből kb 2 mp alatt visszajön. Magnézium a burkolata, 17" FullHD a kijelzője stb.

Szóval nagyon nem mindegy, milyen mihez hasonlítasz.

"Egy belépő kategóriás Windows-t futtató új laptop áráért lehet kapni egy 4-5 éves Macbook vagy akár Macbook Pro gépet."

Egy belépő kategóriás Windows-os laptop max 100e Ft. Ennyiért nem kapsz 15 colos macbook pro-t. 4-5 éveset. Ahogy mások is írják kb 170e Ft. Ennyiért meg már normális Win laptopot is kapsz újban.

fifibá55 2014.08.19. 13:49:44

Én is 2008-9-ben döntöttem el, hogy a gépek vannak értem és nem fordítva. Azóta Macbook, iMac, ifon, ipad. Semmivel sem kell törődnöm, igaz, tök átlagos/tucat felhasználó vagyok, és a testreszabás sohase érdekelt. Marha sok időt lehet nyerni vele,

Jazo 2014.08.19. 14:27:46

Lassan harmadik éve használok Macbook Air-t és azt kell mondjam, hogy sok mindenben jó, de azért vannak árnyoldalai is, mind a gépnek, mind az OS X-nek. Maga a vas az összeszerelést és külső design-t tekintve a színtiszta prémiumkagetória. A kijelző zsanérja az ezredik felnyitás, lezárás után is ugyanolyan könnyedén jár, és mégis mentesen mindenféle kotyogástól és persze hangtalan. A billentyűzet lehetne jobb is, de én nem vagyok billentyűzet-fetisiszta, és nem is gépelek vakon 10 ujjal, szóval nem akadok fel ezen. Annyi bosszantó dolog akad, hogy US billes a gép, ami nem ideális nekünk magyar nyelvű használatra. A touchpad minősége és a multitouch gesztusok viszont kiemelik a mezőnyből. A kijelző szép, de szerintem már régen átválthattak volna IPS panelre, de sajnos a legújabb MBA sem IPS paneles. Nagyon melegszik már egy egyszerű videólejátszástól is, ami hosszútávon nem használ az alkatrészeknek. Egy egyszerű játék alatt alig pár fokkal üzemel pl. a processzor a kritikus maximum alatt. Sajnos az MBA-k, MBP-k esetén a vékonyság és a design oltárán feláldozták a hűtést, ami miatt könnyen lehet hogy beadja a kulcsot a gép, pár év után...ami százezres javítási költséget jelent, annyira integrált minden a gépben.

Az OS X mondhatni stabil, alig jelenik meg hozzá javítás, de ez egyben a hátránya is, mivel vannak hibák, amiket évek alatt sem javítanak ki.
Hátrány az is, hogy sokkal kevesebb szoftver jelenik meg OS X-re, mint Windows-ra és a játékokról szinte le is lehet mondani, nem csak az OS X miatt, hanem mert egyik mac se éri el egy belépőszintű olcsó gamer pc "erejét", a millióba kerülő Mac Pro-t leszámítva, főleg mióta egyre több modellt állítanak át Intel IGP-re.

Amúgy nagyon ideális egyszerű otthoni személyi számítógépnek. A 13 inches MBA előnye az SD kártya olvasó, amivel a mai olcsó SD kártyák segítségével segíteni lehet a beépített SSD kis kapacitásán némileg. Nekem is egy 128-as SSD és egy 128-as SD kártya van a gépben. Ha nem romlik el a gép a garanciaidő után még pár évig, akkor igazán megéri az árát.

macbook 2014.08.19. 14:31:12

En is pont ugyanezeken mentem at, most egy 2013-as 13" Air-em van.
DE! Ez nem csak a Windowsra jellemzö, ugyanez megy az Androiddal is. Szoval most az lesz a kövi ami megy a szemetbe :)

bvendel 2014.08.19. 15:19:11

Szerintem Mac-et használni nem sznobság..
Én annó 200X-töl 2006-ig Pc-t nyüstöltem.Elegem lett abbol hogy ilyen virusirtó, olyan telepítő,ilyen lassulás,vagyünk bele még hdd-t még memóriát se lett gyorsabb..ekkor találtam meg a mac-et.Az első gépem egy használt Macbook 2005-ös model (c2d 1.6 ghz 1 giga ram) volt , ami szerintem mai napig az átlagos feladatok ellátásra tökéletes.Értem ez alatt netezés , szövegszerkesztés , videózás stb.Nem volt vele nyűg vírus para lassulás ilyenek.csak azért adtam túl csak rajta , mert beleömlött félliter sör, ami nem tett neki jót (annyira nem hogy kb be se kapcsolt csóri).Egy 20ezer forintos Ultrahangos tisztítás útán ujraéledt a kis drága.Az akuja már nem birt csak egy órát ,a sebességével nem volt baj de úgy éreztem hogy ha jó áron ki tudok belőle szálni megválok tőle.(Kb 5000 forintal kevesebbért adtam el mint amennyiért vette.kb 2010-ben.)Kicsit gyüjtöttem hozzá és vettem egy macbook-pro-t, amit azóta is boldogan nyüstölök. zeneszerzése, vágásra ilyenekre használom. nem cserélném le semmire..ha játszani akarok arra meg ott az Xbox vagy a pléhsztéjsön,.,..Egy szó mint száz nekem be jött a mac le nem cserélném semmi másra..Jah és az új oprendszer ára, nulla forint ..ami pl a windows-rol nem mond6ó el..De kinek mi tetszik.

TheRminator 2014.08.19. 15:30:32

@bvendel: "..Jah és az új oprendszer ára, nulla forint ..ami pl a windows-rol nem mond6ó el.."

Ez így nem igaz. Amikor az első tulaj megvette, akkor kifizette a géppel az osx-et. Mivel a nélkül nem veheted meg. Aztán fizetgette egy ideig a frissítéseket, mig az Apple ingyenessé nem tette a kettővel ezelötti frissítésig.
A Microsoft is változtatott, és aki már megvette egyszer a Win 8-at, vagy a géppel kapta, annak ingyenes azaz nulla forint az új oprendszer, mivel pont olyan frissítésként kapod, mint az osx-et. Lásd Win 8.1, Win 8.1 Update 1.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.08.19. 16:08:17

én meg boldog linux felhasználó vagyok, hogy ne maradjon ki a sorból

tobias2 2014.08.19. 16:18:12

"Egy belépő kategóriás Windows-t futtató új laptop áráért lehet kapni egy 4-5 éves Macbook vagy akár Macbook Pro gépet." Annyiért már több villanyírógépet is kapsz, azt még bebootolni, frissíteni, töredezésmentesíteni sem kell. Céges cikket kiválóan lehet rajta írni.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.08.19. 18:54:52

@tobias2: VILLANYírógépet ajánlasz nekem? Barátom! Olvass, ne csak írj! :)
halakjelleme.blog.hu/2014/08/17/royal_218

Attis Vagyok 2014.08.19. 19:42:36

Kezdeném az elején, mindenkinek igaza van. Nagyjából. :) (Informatikával foglalkozom mostmár lassan 2 évtizede.) A cégeknél általában Windows van, az is igaz, hogy vannak gépek, amiken csodásan működnek és vannak olyanok, amiken már új kora óta egy rakás sz*r. A lényeg a cikkben elhangzott, működik pár hónapig, belassul, töredezik, szétesik, kevés a virtuális memória, stb stb. Az alapvető probléma a Windows-al, hogy víruskereső és kémprogram, stb irtó nélkül kb nem használható. Amint felkerül egy-egy ilyen védelem, már bele is került a fék a rendszerbe, meghalt. A másik, lassan napi szinten érkezik a biztonsági frissítés („Úristen, ez eddig ennyire sebezhető volt!?”). Minél több frissítés, annál lassabb a rendszer. Továbbá az érdekes problémák. Láttam már ezt-azt, de amikor az elmúlt "pár" év tapasztalat és még a gugli is kevés, akkor azért ott már komoly gondok vannak szerintem. Na nekem ebből lett elegem. Váltok. Nézzük a Linuxot, tök jó, de "semmi" nincs rá és nincs egy disztri, ami mögé beállnának sokan (pl. Photoshop, Premier, játékok, mittomén). Vettem 3 éve egy Macbook Air-t. A fenti problémákat nem ismerem, kb 4*er indítottam újra 3 év alatt, az is néhány frissítés miatt (egy ilyen frissítés volt amikor Mountain Lion-ról Mavericks-re „alakul át” a gép /Windows-nál mondjuk Vistáról W7-re/ és gyakorlatilag úgy frissítették az egész op.rendszert, h minden beállítás szoftver minden patentul működött utána). Felnyitom beírom a jelszót és használom, nem várok, nincs pörgő szivárvány (Windows-nál homokóra). Az tény, hogy a Win alá sokkal több program van, főleg játékok, de a napi használatra a Mac sokkal alkalmasabb és én látom a jövőt benne. Valószínűleg a Microsoft is, ugyanis már évek óta van Excel, Word, stb Mac alá is (fagy is néha :D – de egy kis Kill után újra használható az Office). Van Photoshop, Premier, Sound Forge, SAP, és ha muszáj Windows-os programot használni (mint mondjuk nálam a számlázóprg), akkor lehet használni Paralels-t. Viszont Mac alá nincs vírus, kémprogram, stb., biztonságos, gyors 3 év után is. Nem tudom, hogy mi az a töredezettségmentesítés, vagy tisztogatás, bármi... Folyamatosan fejlesztenek rá programokat, ahogy látom nagy ütemben. Én már az asztali gépemre is tettem Mac-et, tény, hogy a hardver olyan, hogy felment rá a Mac OS X. Windows-t nem használok. A Mac nem sznob kérdés szerintem (egy jó Windowsos gép is simán 250), bár sokan arra használják, hogy a csajok előtt vagánykodjanak. Játékra meg ott van a Playstation, vagy Wii, bármi... Mac-et mindenkinek! :)

Attis Vagyok 2014.08.19. 19:46:31

UI: akku üzemidő mesésen hosszú... :)

Alick 2014.08.19. 20:09:01

T61-es ThinkPad-et használok (2008), gyakorlatilag úgy néz ki, mint újkorában. Windowst nem kellett újratelepítenem, SSD-re átrakva gyorsabb, mint az első évében volt.

eßemfaßom meg áll 2014.08.19. 20:33:14

Ha egy 5éves macbook ugyanolyan jó mint újkorában, akkor miért vannak olyan elmebetegek akik eladják egy occokategóriás wines laptop áráért?

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.08.19. 21:34:12

@eßemfaßom meg áll: Arról hallottál már, hogy vannak aki két-három éves prémium autókat is eladnak? Pedig azok is elmennének még vagy 10 évet. De Ők megtehetik, hogy lecseréljék egy még jobbra/újabbra. így megy ez... :)

Jazo 2014.08.19. 21:40:20

Igen, azt nem kell elfelejteni, hogy az igazságos összehasonlítás ott kezdődik, hogy pl. egy ultrabookot nézünk össze egy macbook airrel pl., vagyis egy rendes SSD-s minőségi fémvázas notit egy maccel, nem egy random pc-t hdd-vel és kevés rammal és XP-vel. Viszont ha van rá pénzed és nem is sajnálod elkölteni, egy Macbook Air nagyon jó vétel, de persze érdemes alapból 8GB RAM-al rendelni, mert ezeknél nincs utólagos RAM bővítés, mivel rá van forrasztva a memória az alaplapra. A madarak időnként azt csiripelik, hogy talán a jelenlegi 11 és 13 inches MBA-t leváltja egy 12 inches utód és még az is lehet hogy idén, bár az Intel gyártási problémái miatt ez talán elhúzódik jövő tavaszra.

Johnfive 2014.08.19. 22:04:00

Egy 4-5 éves MB/MBP nagyon elavult, egy belépőszíntű új notebook simán állva hagyja.
Az a tapasztalatom, hogy az olcsó MacBook-ok nem megfelelő anyagminőségűek (természetesen az árukhoz képest), és az OSX is szenved rajtuk. A drágák valóban jók (billentyűzeten kívül mondjuk), viszont tényleg drágák.
4 meg 5 éves Win7-eket használtam korábban és nem volt okom újratelepítenem őket.

Johnfive 2014.08.19. 22:06:27

jah, update-el meg az OSX engem folyamatosan nyaggat

eßemfaßom meg áll 2014.08.19. 22:30:44

@Thoreau: igen, de ennél azért nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy 5 éves hardver talán mégse olyan mint újkorában. tudod, mint a zaudi ami 5évesen 20e km-t ment mert egy nyugdíjas orvosnő harmadik autójaként az élete nagy részét a garázsban töltötte. Mármint az eladó állítása szerint.

derceto 2014.08.20. 00:18:20

Használom mindkettőt napi szinten, asztali gépen is, notebookot is. Nálam a felsorolt jelenségek az XP megjelenése óta nem jelentkeztek, sok évig remekül elvoltam Windows újratelepítés nélkül (igaz nem raktam fel minden vackot). Persze ismerősök gépét takarítva sokszor látok hajmeresztő dolgokat. Szerintem a Mac és az OSX titka a gyakori, kis lépésekben való fejlődés ami érzésre kiforrottabbá teszi a rendszert. A Windowsnál mindig nagyot újítanak, aztán sok idő kell, mire kiforrja magát. Ami a gépeket illeti, nem túl igazságos low-end Windows gépeket a Mac Prokkal hasonlítani. Nemrég én is agyaltam hogy Mac vagy egyéb, végül is egy Lenovo T440s lett, amit nem bántam meg, de nem is volt olcsóbb mulatság.

C4rt3r 2014.08.20. 01:03:57

mifelénk az a mondás járja, hogy az szidja a windowst aki nem ért hozzá. Ezt már annyian tekintették kihívásnak és álltak neki megmagyarázni hogy miért butaság, majd buktak bele, hogy akár a microsoft szlogenje is lehetne.
A mac-hez viszont mindegy hogy ertesz-e vagy nem: közel ugyanolyan élmény használni mindenkinek

CharlieBrown 2014.08.20. 02:24:12

@Johnfive: erős barokkos túlzást írsz.
2010mid 15" MBP előtt ülök. Ez pont 4 éves.
Van benne 2 videókártya, 8GB RAM, és egy 240GB-os SSD. A 4->8GB-ra upgrade, és az SSD bővítés volt, amit költöttem rá idestova 4 év alatt. Így most van benne 2 vinyóm, és így is röhögve eldolgozom vele 6-7 órákat (mail, könyvelés, ügyintézés, napi rutin).

Egyébként HD videókat vágok vele, havi szinten kb 8-10 nap renderidővel. After Effects-et használom rendszeresen, mindenféle probléma nélkül. Mit kéne még tudnia, hogy ne legyen a szemedben elavult?

bazzgeth 2014.08.20. 08:29:48

Van egy olyan fogalom az informatika világában, hogy "életciklus támogatás"
Ezt azt jelenti, hogy rendszeres karbantartás, konfigurálás, frissítések telepítése ÉS HW fejlesztések zajlanak.
A magyar ember mentalitása meg (mint az autóknál is), hogy "megveszem, aztán már csak áram (benzin) kell, minden más nem fontos", aztán meg húzzák a szájukat, hogy valami gubanc van.
Lassan másfél évtizede üzemeltetek Windows ÉS Mac klienseket vállalati környezetben - ez cégtől függően 100 és 15000 kliens közötti érték (ofc *nix klónokat is, de a szerver termékekre most nem térnék ki), ha a fentiek meg vannak tervezve, be vannak tartva, gyakorlatilag a MTBF illetve egyéb meghibásodási értékek hasonlóak a két OS között. Hangsúlyozom, maximális odafigyeléssel, a legkisebb hibák azonnali javításával. És nyilván maximális user-kontrollal, olyan értelemben, hogy a felhasználó mindkét OS-en el tudja látni a feladatát, mindenre képes, ami ahhoz kell, de nem tudja szétbarmolni a rendszert (lássuk be, "windowshoz mindenki ért", otthoni felhasználó előkapja a registry-t, és irgalmatlan pusztítást tud végezni... céges környezetben érdemes elvenni tőle ezt a jogot, mint ahogy az OS termékekben default a user ezekhez a beállításokhoz nem, csak a felhasználói élményhez kapcsolódóakhoz fér hozzá egyszerűen).
A windows termékeket alapvetően úgy fejlesztették, hogy minél szélesebb hardverpalettán legyenek képesek működni, ennek vannak előnyei illetve hátrányai is (gyk. az utolsó indonéz hálókártya is működésre bírható, ergo a felhasználó döntheti el, hogy pontosan milyen konfigon akarja futtatni, ebben a tekintetben maximális szabadsága van... a másik oldalon meg a nem túl híres stabilitás szokott a legfőbb érv lenni, ez ellen utánaolvasással, teszteléssel lehet védekezni). Az Apple termékei mindig is mélyebben voltak integrálva az alatta levő vassal, így jobban együtt tudott működni a HW és az SW. Előnye, hogy a fentiek miatt irgalmatlan stabil az egyszerű felhasználó számára, hiszen nincs joguk/nehezen elérhető módon lehet úgy elállítani, hogy az elrontsa. A másik oldalon meg a korlátozott termékpaletta áll, 4-5 féle konfigot tud választani a leendő tulaj. Van, akinek ez elég, van, akinek sosem lesz, mert más kijelző, más billentyűzet, több-kevesebb memória kellene, más diszk, ha csereberélni akar az ember, néha elég sokba tud az ilyesmi kerülni.
Nem akarok állást foglalni egyik oldal mellett sem, nyilván a felhasználás módja, a pénztárca vastagsága, a rendelkezésre áll IT erőforrások, a kinek-melyik-tetszik-jobban, és még kismillió egyéb paraméter alapján mindenki úgy dönt, ahogy akar. Ha a teljes termék életciklust nézzük, gyakorlatilag az utóbbi 10-12 évben hasonló árakon voltak elérhetőek a két gyártó termékei (akár céges, akár otthoni felhasználást nézzük).

McKinney 2014.08.20. 09:10:17

2005 ös gép xp-vel, akkor ezért olyan kuuuuuurva lassú, már értem :)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.08.20. 09:39:49

@bazzgeth: Köszönöm a hozzászólásod. Az érzéseim azonban vegyesek ezzel kapcsolatban. Mert az igaz, hogy engem is nagyon szokott bosszantani, ha mondjuk egy családtagom esetében kiderül, hogy nem tudja hogyan mentsen el egy facebook üzenetben érkezett képet. Ilyenkor szoktam morogni, hogy a számítógép-használat nem jog, pláne nem kötelesség, hanem lehetőség, amivel lehet élni, de akkor áldozzunk időt a megismerésére. Másrészről viszont, azt is el tudom fogadni, hogy a számítógép megvásárlása után ne kelljen külön odafigyelni olyan dolgokra, amelyek nem a használattal vannak összefüggésben. Az én esetemben már nagyon rég leszoktam arról, hogy mindenféle gyanús programokat töltögessek le, hardver összetevőket sem szoktam cserélgetni, arra is figyelek, hogy ne teljen meg a HDD, stb-stb. Tényleg gyakorlatilag Office és eredeti Windows alkalmazásokkal oldok meg szinte mindent. Minden frissítést telepítek rendben, használok vírusírtót/tűzfalat. Mégis ez a vázolt működési séma jön elő. Az autós példa jó is, meg nem is. Mert ott ugye tudjuk, hogy mondjuk 15000 kilométerenként meg kell mutatni egy szakértőnek. De egy PC esetében ez nincs így és nem is javasolja egy kézikönyv sem. Ebből a szempontból inkább úgy használjuk mint egy kávéfőzőt. :) Bár ez sem jó példa, mert még a kávéfőzőt is kell néha vízkőmentesíteni...
No mindegy, ezt csak megjegyeztem. Igazából azt gondolom, hogy - ahogy írod is - egy Mac talán tovább elgurul szakértői átnézés és karbantartás nélkül is.

eßemfaßom meg áll 2014.08.20. 11:17:07

@Thoreau: "egy Mac talán tovább elgurul szakértői átnézés és karbantartás nélkül is."

vagy nem és akkor odaviszel a szerviznek egy talicska pénzt, aki meg ugyanannyiért vett egy új dell-t az 3 évig röhög rajtad.

Johnfive 2014.08.20. 12:40:09

@CharlieBrown: Pont a CPU-t nem említetted. :)
(a 2 GPU viszont nem jelent semmit)
Az SSD meg a 8 GB az meg mindenen sokat segít, még egy 5 éves notebook-on is. Én 13"-as 2010-es MB-t nyúztam (2GB) egy ideig, na azt nem ajánlom senkinek, már akkor is lomha volt 10.5.4-el.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.08.20. 21:28:10

@Thoreau: cool

ubunturól most váltottam vissza suse-ra, jobban kezeli a videokártyám

mondjuk ubuntu is felhasználóbarát, és rengeteg fórum van hozzá, sok-sok ppa, ahol izgalmas programokat lehet beszerezni

Gábor Zoltán Sinkó 2014.08.21. 06:49:50

Nagyon egyszerű a dolog mi az amit vársz a gépedtől és mi az amit meg is tud csinálni a szerencsétlen. SSD sebességét ne várd egy régi leharcolt HDD-től. Milyen operációs rendszer? Tök mindegy. Nézzük csak mi nem tetszik egyikben másikban:
Windows.... zárt mint egy elefántcsonttorony, minden infót amit meg lehet tudni róla vagy lopja az ember fű alatt vagy fizet érte. A környezet frissítési rendszere kaotikus egyenként minden programnak megvan a maga frissítési kicsi programja oszt felugrik ha jön és telepítheted (1-2 hét alatt vagy elavul a gép programjai vagy fél óra és x újraindítás mire képes a windows biztonságosan elindulni). Ráadásul fizetős.
Apple zárt fizetős és gyakorlatilag normálisan csak apple hardveron fut ami nem csoda mivel jó közelítéssel egy linux alapokból indult op rendszer egykét saját jól bezárt nyelvvel megfejelve.
Linux ingyenes frissitést 1 program végzi és zenél mint az állat. Viszont mivel ingyenes ezért fizetős programok nemigen vannak rá ami ugye régebben a minőség/kezelhetőség rovására ment. Manapság már a programok jelentős része alapítványi finanszírozottságú és minőségben már átlag embernek (sőt bárkinek) szívesen merem ajánlani.
Melyiket? én ubuntut/debiánt/mintet használok. Mivel a csomagjaik kompatibilisek innen hóóót mindegy. Hardver szempontjából skálázhatóak (elmegy és használható mindegyik akár rasberry pi-n akár atomerőművön is) kell ehhez hozzátenni?

Sylion 2014.08.25. 11:25:55

@Jazo: Egy tipp a melegedésre: Évente egyszer érdemes elvinni a gépet az iDeaBudába, ott 7-8 ezer körül kipucolják, "megolajozzák", és ha nem vártál túl sokáig vele, újra a régi. De mindenképpen hasznos, növeli az élettartamát, egy ideig kevésbé fog melegedni (a portól melegszik, kezdetben, aztán idővel károsodik a melegedés miatt, és már amiatt melegszik).

Sylion 2014.08.25. 11:28:31

@Thoreau: Én 2006-tól vagyok Mac-es, három nap után már nem tudtam Windows elé ülni, és azóta is ezt a gondtalan életet élem. :) Most egy 2009-es Mac Minit használok Cinema Displayjel, a gépben SSD, 8 GB RAM, és szárnyal, iszonyú gyors, teljesen meg van kergülve. Ezt bármelyik HDD-s Mac-kel meg lehet tenni, és már turbó, az iDeaBudában csinálták nekem. Oda egyébként érdemes elmenni, mert ott bevizsgált használt gépeket is kapni, tehát nem is zsákbamacskát veszel.

Kisdemi 2014.08.27. 18:45:29

Én már több mint egy évtizede mozgok az informatika területén rendszergazdaként. Volt már dolgom mindenfajta Windows-os rendszerrel, és kezdetben mindegyikben hittünk, hogy ez lesz a megváltó (kivéve talána Vista). De sajna alig akad olyan rendszer a microsoft háza táján, ami a mai napig állj a sarat. A számomra legmegbízhatóbb két rendszer az XP, és Windows 7 SP1, de sajnos ahogy már többen is említettétek a sok kis millió frissítés alaposan megtépázza a rendszer egységét, és sebességét. Nyugodtan ki lehet próbálni, fel kell rakni egy Windows XP SP3-t szüzen, megy is mint isten nyila, aztán hogy naprakész légy, ráengeded, azt a rengeteg frissítést, és máris meg van pusztulva a gép, több percre növekszik a boot idő. Windows 7 SP1, dettó. És ekkor jön a kegyelemdöfés, a vírusírtó, legyen az AVAST, vagy NOD32, esetleg bármi más, ezek ismét növelik a kis homokóra forgási idejét.
Ehhez képest ott az OSX, feltelepíted, és a szűz rendszerre, az azóta kijött frissítések sokasága helyett csak egy külömbözeti frissítést kell felraknod, minden megy tovább nincs lassulás, nincs gubanc. Persze itt is előfordulnak érdekességek, de ezek viszonylag elszigetelt esetek. Nem mondom hogy nem csúszik be néha gixer, de nagyon ritka az ilyen eset. És akkor frissítés! jön az újabb verzió, és ismét nincs semmi gubanc. Max 1 óra és újra használhatod a gépet. Tényleg meg tudom erősíteni, vírusok nincsenek, trójai programok szintén kerülik ezt a platformot, és a rendszer magát sem akarja harakirivel kinyírni.

Na és akkor a VAS:
Sok gyártó gépe megfordult már a kezeim között, de nehéz olyat taláni amelyik legalább meg tudja közelíteni azt a minőséget, amit az Apple diktál.
Rendezett belső, kiváló anyaghasználat, pontos precíz illesztések, CNC-vel maratott váz, lézerrel kipontozott led visszajelzések (nincsenek csicsa-micsa led-ek), mágneses zár mechanika, és töltés csatlakoztatás, kényelmes, világítós klaviatúra, minőségi akkumulátor (nem olyan ami 3 hónap után már csak 70%-os). Elég csak belekukkantani a gépbe, és még a lajikusnak is feltűnik, hogy ezt úgy tervezték, hogy szép, és praktikus legyen. Nem utolsó sorban elég strapabírók.

ui.:
Van jelenleg egy 2010-es fehér unibody Macbook-om, amiben egy 2.4Ghz-es Core2Duo dolgozik 4Gb ram társaságában, és egy 120Gb-os Samsung SSD. Ezen a gépen a jelenleg legfrissebbnek számító Mavericks rendszer fut, és mit mondjak le vagyok hidalva, mert még mindig hasít mint a villám. 15-20mp alatt feláll a rendszer az akkuja 88%-os, és vagy 3-3.5 órát is kibír, nem hangos, nem melegszik, csak teszi a dolgát. Ha jók az értesüléseim még a Yosemite is el fog rajta futni.

Hát röviden ennyit szerettem volna hozzáfűzni.

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.08.27. 18:51:20

@Kisdemi: Köszönöm. Még egy - vastag - strigula a Mac mellé. :)

Kisdemi 2014.08.30. 19:18:59

@Thoreau: Közben a kiváncsiság csak furdalta az oldalam, és próba képpen felraktam a közel 4 éves gépre a még meg sem jelent szoftver Public beta 2-es verzióját, lesz ami lesz alapon. Mitmondjak, az államat úgy kellett visszaraknom a helyére. Fut a rendszer mintha csak erre öntötték volna. Nincs akadás, nincs strandlabda. Persze vannak olyan funkciók, amik nem aktiválhatók (hand-off, continuity), de ezeket leszámítva semmi hiány nem éri az embert. A gép a legfrissebb rendszerrel is 3-3,5 órát elmegy.

Throuple 2014.09.24. 21:25:23

@Jazo: Akkor most miről is beszélünk? tulajdon képpen az egy milliós gép éri fel a közép kategóriás sima laptopokat? a Designon kívül mi is olyan jó benne akkor? Mert az op rendszer kaki, egy programozó vagy egy komolyabb informatikus max mutogatásnak vesz macbookot, ha meg bármit akar kezdeni a géppel elő veszi a tatyóból a rendes windowsos, vagy linuxos laptopot... pont ezt csinálja a nagybátyám is. (szintén informatikus) Semmi gond nincs, de vegyük tudomásul hogy PONT HOGY otthoni használatra nem ér szart se!!! egy átlag ember mit csinál otthon? netezik... játszik... ennyi!! HÁT ARRA MINEK VESZ TRIPLA ÁRON EGY HASZNÁLT FOST?! ugyan már... azt a gyereknek kell a quake 3 akkor mit csinálsz? Erre sajnos nem lehet feltenni fiam, válassz valami mást... netezni jó? ugyan már... amit 1 kattintással oldok meg windowson, azt macen kb 3.... MUNKÁRA TÖKÉLETES?! A sima laptop miért nem tökéletes? mert tele raktad minden szarral? nem kéne windows szopó szaros vírus írtókat használni, talán akkor nem szívná le a procidat, továbbá nem ártana tényleg csak arra használni mint a macbookot... netezésre... akkor hidd el nem szedsz össze semmit... nekem soha az életbe nem volt vírus írtóm... ha lassul a gépem 2 évente 1x újra gyalulom 1 óra altt, azt minden adat meg marad, mert úgyis bele csapja a windows.old mappába.

Én nem azért dobálom ki a laptopjaim mert szarok, hanem mert meguntam őket, és úgy is van egy rakás pénzem, miért ne cserélném le jobbra :) Mert annak ellenére hogy laptopon nem játszani kell, én igenis akarok... és én nem szeretem a karcos laptopokat, a szutykos kitisztíthatatlan billentyűzeteket... simán megtehetem hogy vegyek egy másikat, akkor inkább veszek. És az összes laptopom eddig összesen nem került annyiba mint egy macbook... Persze amikor meg videót vágtunk a suliba, akkor sírt a macbookos, hogy légyszi ádi add oda az izmos lapit mert az enyémen 4 óráig renderel... Az meg hogy valaki szétkúr egy gépet, mert tele rakja minden fossal, arra csak azt tudom mondani hogy olyan a gép amilyen a gazdája... épp azt tükrözi... alapból gyors a windows... nézz meg egy legyalult közép kategóriás gépet... NA AZ a windows... csak mivel szabad kezed van, és mivel a te kezed nem olyan ügyes és tele rakod mindennel, ezért belassul... grat... nem a gép a hülye...

Én nekem acer notebookjaim voltak + 1 asus (visszamenőleg 9 évvel...) a jelenlegi egy alsó közép kategóriás, mert deisgnra, meg aku élettartamra, és súlyra mentem, hisz Dj pulthoz kell nekem. Egy acer 14"-os 4 magos 4 gb ddr intel gép, ami ugyanazt a fehér design-t kapta mint a régi mac bookok, ugyan az a touch pad, hogy lenyomódik az egész (na a touch pad az egyetlen amiért utálom).

bekapcsolás nem tart sok ideig?! 1,5 éve nem kapcsoltam ki a notebookom, és az asztali gépem pedig kb 3 éve... (telepítéses újraindításokat leszámolva...) szóval az hogy tönkre megy a ram ha alvóba rakom egy nagy hülyeség... egyébként meg 0,8 mp mire feláll a szar nem is ssd-s közép kategóriás win8-as gépem, a nagy izmos asztali gépem pedig 4 mp... most direkt lemértem....

MONDJATOK MÁR EGY ÉSSZERŰ OKOT HOGY PRIVÁT EMBER MAJOMKODÁSON KÍVÜL MIÉRT VEGYEN ILYET!!

mert teljesen megértem. ha üzlet embernek kell, hát vegyen. ott nyilván nem mernék kirakni prezentálni egy szaros acer-ről még akkor se ha i7-es legújabb proci van benn, mert kit érdekel? de otthonra??!?!? pont otthonra?

Ha egy macbook pro újonnan kerülne 180 ezerbe, hidjétek el, hogy az lenne az első amit felhoztok negatívumnak, hogy hát ennek ilyen gagyi OP rendszere van, meg egyedül designos, de hát nyilván ezért is ilyen olcsó stb... mert koránt sem üti meg a lécet.... Hol jártok már?

Én szeretnék egy mac-bookot félre értés ne essék... tök jó lehet kiülni a padra a főtéren, azt menőzni egy ilyennel az ölembe... világító almával a hátulján... geci jó lehet!

De 1 millióért én autót veszek, nem egy ilyen szutykot?!

bocs a trágárkodásért, de már elég volt nekem ebből a témából.
süti beállítások módosítása