Royal...
2014. augusztus 17. írta: Gyökösi Attila

Royal...

Ahogy most rendbe raktam ezt a kissé elhanyagolt blogom, kerestem egy kellően mutatós antik írógépet ábrázoló képet a blog facebook oldalárára, profilképnek. Egy bloghoz végül is illik az írás mint jelkép, és ezek a régi masinák mindig tetszettek, hiszen a finommechanikának nagy barátja vagyok. És persze az általam oly nagyon kedvelt korszakról szóló filmeknek is állandó szereplői. Ráadásul gyermekkoromban volt otthon egy régi (bár azért nem ennyire) írógépünk, amihez néha közel engedtek, igaz, ritkán, mert nagy becsben volt tartva. 

typewriter_girl.jpg

Szóval, mindig is szerettem volna itthonra egy ilyen masinát. Azonban mostanáig ez csak egy terv volt a sok közül. A naptárban a „majd egyszer” oldalon szerepelt a feladat.

A keresgélés nyomán találtam is egy alkalmatos képet, ezt itt alant. Főképp azért ezt választottam, mert ez tényleg makulátlan állapotú, kopásmentes a szerkezet. Aztán két nap alatt ebbe a netről levadászott képen szereplő írógépbe beleszerettem, hát elkezdtem utána keresni, pontosan mi is ez, és vajon lehet-e ilyet szerezni.

RO_Desk_1930_M.jpg

Mint kinyomoztam, a képemen található gép típusa ROYAL KHM. Ez egy 1937-es modell, a korábbi ’Model 10’ masina frissített verziója. Bizony, ez a "frissítéssel húzzunk le egy újabb bőrt a termékről" filozófia ezek szerint az okostelefonok megjelenése előtt vagy 80 évvel is dívott már. Bár szemrevaló, de igazából már túl modern, például műanyag (!) takaró lemezek vannak a gép két oldalán, ahol a korábbi típus esetében még csiszolt üveg betétek voltak. Az egész mechanika burkoltabb lett, ami a porosodás elkerülése miatt esetleg jobb, esztétika szempontjából pedig nyilván ízlés dolga. Nekem mondjuk tetszik a burkolt verzió, de műanyag kiegészítős antikvitást nyilván nem veszünk. Számomra szembetűnő amúgy a két gép és a szintén ikonikus Ford 'T' és 'A' modellek párhuzama, a korábbi T modell szintén egy erősen "mechanikus" kinézetű jármű volt, a későbbi A modell meg már inkább egy letisztultabb, esztétikára jobban adó szerkezet. Az időszak is stimmel, persze.

royalkhm.jpg

Royal10.jpg

A felső képen látható a "modern" KHM, 1937-ből. Alul az eredeti, üvegablakos model 10, méghozzá egy elég késői, 1933-as darab. Épp ezért ez már egy egybeablakos kivitel.

Szóval inkább egy Royal 10 gépet kéne keríteni. Ezt az ikonikus modellt évtizedekig gyártották, már az 1914. évből is vannak ilyenek, és még a harmincas évek közepén is gyártották. Azt mondják, hogy a mechanikus írógépek mechanikája gyakorlatilag ezekben a gépekben érte el a fejlődés csúcsát, a későbbiek már igazi újításokat nem hoztak. Ez a modell igen nagyméretű és igen masszív. Annak idején voltak is olyan reklámesemények, ahol – persze azért ládába csomagolva – ledobták őket az emeletről, sőt, repülőgépből is, bizonyítandó, hogy mennyit kibírhatnak. Módosítások történtek közben, például az oldalsó üvegablakok méretében és számában, és itt is úgy van, hogy bizonyos változatok igencsak ritkák, és nagyon sokat érnek, mások meg nagyobb számban készültek, és simán beszerezhetőek. Találtam az itthoni piacon is eladókat, méghozzá bőven a megfizethető kategóriában.

A terv az volna, hogy teljesen fel kéne újítani, gyakorlatilag gyári állapotúra hozni. Ahogy most elmélyedtem a témában, kiderült, hogy ez sem új és eredeti gondolat, csinálják ezt itthon is sokan.

Egyébként persze lehet csodákra bukkanni a neten böngészve, például eredeti hirdetésekre, ez itt az 1922. évből való:

Royal 1922.jpg

Lehet hogy találtam egy új hobbit? Ráadásul, mint az alábbi két kép is mutatja, az ilyen öreg masinák vitathatatlanul szexik, minden lakásba kell belőlük legalább egy!

woman-typewriter1.jpg

women1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://halakjelleme.blog.hu/api/trackback/id/tr796610699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása