És csak működik... avagy Linux a gyakorlatban
2014. augusztus 27. írta: Gyökösi Attila

És csak működik... avagy Linux a gyakorlatban

Lassan egy hete használom a feltelepített Ubuntu Linux rendszert. (Az előzményekről itt olvashatsz.) A rendszerrel a laptop stabillá vált, a be- és kikapcsolások gyorsan, a használat gördülékenyen zajlott. Ugyanakkor, ha túl sok mindent akartam egyszerre csinálni, előfordult, hogy a képernyőn szinte látni lehetett, hogy a gép homlokán kezdenek megjelenni az izzadság cseppek. Ez olyannyira látványos, hogy alighanem direkt így van kialakítva a rendszerben, a színes képernyő egy picit sötétebb lesz, és a színek is megfakulnak, egészen a fekete-fehér képig. Szinte látni az erőlködést. Aztán persze megy minden tovább. (A Windows esetében ugye ilyenkor jóval tovább tartott a szünet, közben tényleg semmit nem lehetett csinálni, csak várni.) Ez az erőgyűjtés a mostani rendszernél ráadásul tényleg láthatóvá teszi a folyamatot, nem hirtelen lép fel és múlik el, hanem folyamatos átmenetet látok a képernyőn. 

A feltelepítéskor 1 GB RAM volt a gépben. Miután napokig nem produkált semmilyen hibát, a fent említett jelenségen kívül (ez is pont két alkalommal jött elő négy nap alatt) úgy gondoltam, annyit talán érdemes beruházni, hogy veszek a gépbe 4 GB (2x2) memóriát, mert ennyit tud kezelni, és annyira jó ajánlatot találtam, hogy rizikó nélkül megtehettem, úgy gondoltam, ha nem javít számottevően a sebességen, árában simán tovább tudom adni a két DDR2-es RAM téglácskát.

ram.jpg

Így is történt, a csere simán lezajlott. Az első bekapcsolás (boot) még pont ugyanúgy történt mint korábban, viszont a programok megnyitása és a köztük, illetve az ablakok és asztalok közti váltás jóval flottabbul ment rögtön. Nem tudom mi az összefüggés, de a gép kikapcsolása villámgyors lett. Kattintás után kettőt pislogunk, és már meg is van. És persze a bekapcsolás is gyorsult, igazából szinte egyszerre színesednek ki az Ubuntu folyamatjelző kis pöttyei a képernyő közepén, és már készen is áll a rendszer. Gyakorlatilag pontosan az történik mindig, amit épp kérek a géptől, nincs késedelem és gondolkodás. Régen volt ilyenben részem. Szóval a memóriák maradnak.

Most jut eszembe, volt még egy érdekes momentum, mégpedig az, hogy képtelen voltam szöveget beilleszteni különböző online szerkesztőfelületekre. Tehát blogok vagy honlapok admin felületére. (Ctrl+V/C, kombinációkkal.) Itt végül is az volt az ok, hogy az én laptopom angol billentyűzetű. És a telepítéskor beállítottam a Windows esetén megszokott módon a billentyűzet kombinációkat, vagyis a bal Ctrl gomb segítségével tudtam előhívni a nyűgös ékezetes karaktereket (pl.: hosszú í betű). Igen ám, de ezzel a beállítással a Ctrl gomb teljesen elvesztette az eredeti funkcióját. Csak erre persze nem jöttem rá rögtön. Bele tellett némi fórum böngészésbe, mire megtaláltam az okot. A billentyűzet funkcióinak meg a karaktertáblának az újragondolásával ez megszűnt.

A másik érdekes tapasztalás a folyamatosan felfedezés alatt lévő Libre Office csomag. Én elég sok apró kis feliratozott képet és grafikát csinálok a facebook oldalainkra, az erre korábban használt programom persze Linux alatt már nincs meg, tehát a Libre Office megfelelőit (leginkább a Draw nevű programot) kell használnom. Amelyek nem rosszak és nem is buták, különösen azóta, mióta egy jó adag különböző fontkészletet is letöltöttem. Igaz, szokni kell a használatukat. Erre azt találtam ki, hogy kerestem a Libre Office-ből egy pendrájvról futtatható verziót, és most már ezt használom a Windows-t futtató céges gépen is. Így hamarabb átszokom, és hamarabb sajátítok el mindenféle Libre "fogást és trükköt".

LibreOffice-1.jpg

Egyelőre itt tart a dolog. Továbbra is ajánlom mindenkinek a Linux modern változatait, már rég nem fapadosak, de azért még jóval takarékosabban bánnak a hellyel és az erőforrásokkal, mint a Windows oprendszerei. 

Most amúgy épp az Androidos telefonom kezd ugyanúgy vacakolni mint korábban a laptopom. Ez is túl van már néhány reboot akción. El is kezdtem keresgélni a telefonra tölthető Linux verziók között, de egyelőre még inkább csak mindenféle fejlesztői verziókra bukkantam. Ha valakinek van ötlete, esetleg ossza meg. A telefon egy Defi+ amúgy, szintén nem mai versenyző, de azért nem dobnám ki, mert mechanikailag ilyen ellenálló telefonom most újban biztos nem lehetne... (Gorilla Glas kijelző, vízálló, és persze ütésálló is, és ez nálam mind tesztelve is van folyvást.)

A bejegyzés trackback címe:

https://halakjelleme.blog.hu/api/trackback/id/tr376637495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

yanchi 2014.08.28. 09:12:16

A mobiltelefonról: az Android alatt valójában Linux van, a gyorsításhoz inkább irtsd le róla a sosem használt appokat (az appok nagy része ráakaszkodik különböző eseményekre, pl. a wifi ki/bekapcsolására, mindenféle aktiválódásokra és a háttérben folyton elindul), sőt a nem használt gyárilag telepített cuccok frissítéseitől is érdemes lehet megválni. Meg persze vannak mindenféle takarító szoftverek, pl. a Clean Master, de csodákat nem kell tőlük várni.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2014.08.28. 10:52:25

Vagy tegyél fel rá egy custom romot, innen érdemes elkezdeni a kutakodást:
forum.xda-developers.com/motorola-defy

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.08.28. 14:06:05

@TraderTanulo: Ebben persze igazad lehet, gondoltam is, hogy beleírom ezt is a posztba. Ugyanakkor azért továbbra is ott van az a tény is, hogy anno ezt a vasat ekkora rammal vettem, Vista oprendszerrel, és vagy egy évig teljesen flottul működött. Ezt írtam az első posztban még, hogy ha akkor elég volt, mi indokolja, hogy mostanra elviselhetetlenül kevésnek bizonyul? (Erre írta ugye sok hozzászóló, hogy rengeteg Windows frissités öli meg a rendszert.)

Gyökösi Attila · http://grundstudio.hu 2014.08.28. 14:07:41

@Yarner: Köszönöm, meglesem. Anno már nézegettem ilyen "főzött" dolgokat, de akkor még nem mertem nekiugrani...

Flashy7 2014.08.28. 18:58:13

én is azt mondom, hogy a defy+-ra tegyél egy cm7 alapú romot és nincs több gond. a gyáritól meg tudtam őrülni (a szokásos: na most vajon miért nem reagál, most mi a fenét csinál, most vajon ki hív, merthogy már zenél de kép nincs, satöbbi), a custom romot is tele-telepítettem mindennel ami kell, mégse kellett hónapok óta rebootolni. néhány lépés az egész, ha úgy végigcsinálod ahogy írják, pár percig tart csak.

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2014.08.28. 22:39:55

Kedves Thoreau!

Ezeket ajanlom jo szivvel, remelem lesz benne olyan, ami a hasznodra valik:

webwell.hu/pdf/20131129_atallas.pdf
www.youtube.com/watch?v=ylz5dB2TYtM

Emellett az Ubuntumal van egy jo kis foruma, ahol sok a segitokesz emberke:
ubuntu.hu/tracker

Nguyen 2014.08.31. 09:44:32

1 giga ram az pokolian kevés manapság. Egy XP elnyöszörög ugyan ennyivel, de mihelyett megnyitsz egy böngészőt, 1-2 megnyitott füllel máris fél gigát megeszik belőle. Nyitsz mellé még egy grafikai programot, és már el is fogyott a giga RAM.
Ettől függetlenül a Linux nagyon is jó rendszer, amit a fejéhez szoktak vágni - hogy nehézkes, rengeteg tanulást igénylő, igazán csak parancssorból használható rendszer -, az már 10-15 éve egyáltalán nem igaz. Ezzel támadni a Linuxot az olyan, mint ha a Win7-et a Windows 2.1 bénaságai alapján ítélnénk meg.
A LibreOffice - vagy OpenOffice - valóban nagyszerű, a szövegszerkesztőjében pl. jóval kevesebb következetlen, vagy éppenséggel idegesítő dolog van, mint a Wordben, de azért az is igaz, hogy nagyon speciális dolgokban még vannak hiányosságai. Illetve a legfőbb probléma, hogy az "x-es" formátumok kezelésével még akadnak problémák, ami sajnos a mindennapi munkában elég nagy problémaforrás tud lenni.
A Linuxszal egyébként csak annyi a baj - bár ezt sem lehet közvetlenül neki felróni -, hogy nincsenek rá a megszokott programok, és sokszor nem, vagy csak nehezen helyettesíthető alternatív szoftverekkel.
süti beállítások módosítása